Statens Järnvägar Gp 3042


SJ Gp 3042. När Statens Järnvägar övertog en rad småländska smalspårsbanor i början av 1940-talet var loksituationen kaotisk. För att avhjälpa problemen beställde SJ tre lok från AB Svenska Järnvägsverkstäderna i Falun, Gp 3041-3043. Leveransen skedde 1943 och Gp 3042 fick tillverkningsnummer 503.

Konstruktionen baserades på Västergötland–Göteborgs Järnvägars stora godstågslok. De två första av dessa lok, VGJ 20 och 21 levererades 1916. Så sent som 1937 anskaffade VGJ ytterligare två lok av samma modell, VGJ 29 och 30.

Det är märkligt att se hur lite som förändrats på 27 år, ångloksutvecklingen stod verkligen still i Sverige. Å andra sidan var inte heller marknaden för nya ånglok särskilt stor efter 1920. SJ valde därför en beprövad lokmodell för smalspåret i Småland, och de nykonstruktioner som man senare under 1940-talet skissade på vid SJ Maskinbyrå, bl a smalspårigt tanklok litt S1p, kom aldrig till utförande.

Gp 3042 tjänstgjorde under ca 15 år i Småland. På 1960-talet stod loket avställt som beredskapslok i Torsås. Så småningom kom loket till Växjö och i föreningen Smålandstågets vård. Resurserna i Växjö var begränsade och då man för några år sedan riskerade att stå med loket under bar himmel, överläts ansvaret för lokets vidare vård på AGJ i form av deposition.

Sedan Gp 3042 kommit till AGJ påbörjades en grundlig revision av loket. Det har dock visat sig vara stora problem med lokets ångpanna. Revisionen av loket har tills vidare avstannat på grund av ångpanneproblemen. På en del av kopparplåten i innereldstaden har tjockleken minskat så pass genom urbränning från kolfyren, att den måste ersättas. Med hjälp av specialister inom branschen har flera försök gjorts att reparera eldstaden genom svetsning, men med negativt resultat.

Nya försök pågår och förhoppningsvis skall loket snart komma i trafik på AGJ. Under tiden kan det emellanåt ses i Antens utställningshall.

Krister Perssons Gp-lok (trevlig sida om Gp-loken)

Tillbaka

Copyright © Anten-Gräfsnäs Järnväg 1997