SJ ånglok nr 3040 - 3059


3039
*
3060

Nr Litt Axelf Tillv År F d Till SJ Skrot
3040 G2p D-3 Falun 53 1906 SRJ 17 1942 1958
3041 Gp 1D-2 Falun 502 1943
1943 1966
3042 Gp 1D-2 Falun 503 1943
1943

3043 Gp 1D-2 Falun 504 1943
1943

3044 Np 1D Mot 535 1914 EÖJ 1 1946 1962
3045 Np 1D Mot 567 1915 EÖJ 2 1946 1963
3046 N3p 1D Mot 398 1907 VJ 1 1946 1955
3047 N3p 1D Mot 450 1910 VJ 6 1946 1960
3048 Kp C Mot 239 1900 VJ 4 1946

3049 Kp C Mot 344 1905 VJ 5 1946 1955
För den livliga trafiken på Lelångenbanan under krigsåren fick SJ år 1942 i all hast köpa ett begagnat ånglok från Roslagsbanan. Loket, fd SRJ 17, fick beteckningen SJ G2p 3040. Det var svårt att få tag på stenkol i tillräcklig mängd, varför loken ofta fick eldas med ved.
Nr Litt Axelf Tillv År F d Till SJ Skrot
3050 Np 1D  Mot 664 1920 ÖJ 6 1947

3051 Np 1D Mot 826 1935 ÖJ 10 1947 1960
3052 Np 1D Mot 868 1939 ÖJ 11 1947 1966
3053 Np 1D Mot 938 1946 ÖJ 12 1947 1962
3054 S11p 1C Hbg 34 1909 ÖJ 1 1947 1954
3055 S11p 1C Hbg 35 1909 ÖJ 2 1947 1959
3056 S11p 1C Hbg 36 1909 ÖJ 3 1947 1959
3057 S11p 1C Hbg 37 1909 ÖJ 4 1947 1956
3058 S12p 1C1 Hens 17738 1920 ÖJ 5 1947 1960
3059 W3p 2B O&K 1847 1906 ÖJ 9 1947 1953
SJ Np 3051, fd ÖJ 10, var tillverkat så sent som 1935. Ölands Järnvägar nybeställde lok och vagnar långt in på 1940-talet. Det var bl a sockerbetsodlingen på Öland som krävde detta.
*

SJ 3000-3019 SJ 3020-3039 SJ 3060-3079 SJ 3080-3099 SJ 3100-3119 SJ 3120-3139 SJ 3140-3159
SJ 3160-3178 SJ 4000-4019 SJ 4020-4039 SJ 4040-4053 Tekn data



 SJ ånglok

Copyright © Stig Lundin 2000-2009