SJK-resan på BLJ den 6 juni 1964, sida 8


Så kör då BLJ 9 fram mot stallet för att hämta ut BLJ 8. Några ungdomar från bygden och några SJK-resenärer tittar intresserat på. Man kan se att BLJ 8, liksom linjeloken 5 och 6, har märke som varnar för elkontaktledning, vilket BLJ 9 inte har. Härav kan man dra slutsatsen att BLJ 8 ibland var ner till Byvalla (där SJ kontaktledningar fanns) medan BLJ 9 gick på växling i Långshyttan. Foto: Stig Lundin.
BLJ 8 har kommit ut i dagsljuset. Detta lok är byggt av Motala Verkstad 1901 för smalspåriga Ulricehamn - Vartofta Järnväg (UJ). Denna järnväg breddades 1906-07 och loket såldes då till Ljungbyholm - Karlslunda Järnväg (LCJ). Det såldes sedan vidare till BLJ år 1937. Numera finns loket vid JTJ, där det kallas nr 4 "Sigbjörn" (efter en disponent vid Kopparfors).
Foto: Stig Lundin.
*

SJK-resor

Copyright © Stig Lundin 2001-2013