Så kör då BLJ 9 fram mot stallet för att hämta ut BLJ 8. Några ungdomar från bygden och några SJK-resenärer tittar intresserat på. Man kan se att BLJ 8, liksom linjeloken 5 och 6, har märke som varnar för elkontaktledning, vilket BLJ 9 inte har. Härav kan man dra slutsatsen att BLJ 8 ibland var ner till Byvalla (där SJ kontaktledningar fanns) medan BLJ 9 gick på växling i Långshyttan. Foto: Stig Lundin. |
BLJ 8 har kommit ut i dagsljuset. Detta lok är byggt av Motala
Verkstad 1901 för smalspåriga Ulricehamn - Vartofta Järnväg
(UJ). Denna järnväg breddades 1906-07 och loket såldes då
till Ljungbyholm - Karlslunda Järnväg (LCJ). Det såldes sedan
vidare till BLJ år 1937. Numera finns loket vid JTJ, där det kallas
nr 4 "Sigbjörn" (efter en disponent vid Kopparfors). Foto: Stig Lundin. |
* |
Copyright © Stig Lundin 2001-2013