Karta Eksjö - Österbymo


<<< Kartan är "klickbar" (Sv Järnvägsfören 1926)

Från Eksjö följde EÖJ Nässjö-Oskarshamns järnväg (NOJ) österut några hundra meter innan den svängde av mot norr in i björkskogen. Sedan tåget passerat landsvägsbron vid den s k Kaffekullen hade man fin utsikt över sjön Hunsnäsen och på andra sidan såg man Eksjö stad med dess vattentorn och kyrka.

Järnvägen fortsatte över öppna gärden med lövskog förbi Eksjöholm och Kvänsås innan tallskogen började tätna. Högaskog ansågs vara banans vackraste punkt med utsikt över skogkrönta kullar, gårdar och gärden på sluttningarna mot Eksjöåns dalgång.

EÖJ gick sedan genom barrskog - småväxt och enformig. "Kålshester, fult läge i tallskog med ett litet kärr" står det i resehandboken, som fortsätter: "Skurugata, även denna station fult belägen i tallskogen mitt emot en skogsås". Efter Skurugata gick järnvägen vidare norrut över vackra ängar och genom kronoskog. Man passerade en del skarpa skärningar genom bergen och före Munkabo gick järnvägen på en hög, 400 m lång bank. Järnvägen fortsatte genom åkerbruks-, skogs- och mossmarker förbi Lägern, Rydsnäs och Forsnäs till Österbymo. Rydsnäs och Forsnäs var vackert belägna samhällen med handlande och hantverkare. I Forsnäs fanns även sågverk och möbelfabrik. Österbymo var en marknadsplats i Ydre som utvecklades till ett modernt samhälle i och med att järnvägen öppnades.

Länkar till andra webbsidor:


EÖJ

Copyright © Stig Lundin 2000-2013