Rotebro station | Upplans
Väsby |
* | Norrviken |
19 km från Stockholm | 47 km från Uppsala |
Km 19,075 |
Sollentuna förs |
Rotebro relativt pampiga stationshus var byggt 1899 som
ersättning för ett äldre stationshus. Husets storlek kan
förklaras av
att banavdelningen huserade här och behövde lokaler. Foto från gammalt vykort |
Järnväg Öppnad 1866. Dubbelspår söderut till Järva (Ulriksdal) 1904, norrut till Märsta 1906. Eldrift 1934. 1919 Fsp 7, Lk 13, Bsp Svenska Jästfabriken, Antuna grusgrop, vsm, sbx. Banvaktstugor, vägkorsningar m m 1. Bv 166 Antuna från 1880. Såld 1938. 2. Bro över Rotebroån. 3. SJ grustag vid Antuna. Spåret dit var elektrifierat. 4. Söder om vägkorsning Ebba Brahes väg låg två banvaktstugor, Bv 164 och Bv 165. I Rotebro hade SJ flera andra byggnader, då stationen var säte för banavdelningen mellan Stockholm och Uppsala. 5. Vägbro riksväg 13. 6. Här vid Sollentunaholm fanns flera banvaktstugor, bl a "Sollentunaholm I" och "Sollentunaholm II", vilka tycks ha försvunnit förhållandevis tidigt. Länk till Eniro Länk till hitta.se Länk till Google maps Länk till Banvakt.se |
Stationsföreståndare: | |||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
Stins 1866-1894.., 5 kl ..1898-1902, 4 kl 1902-1948, stm20 1948-1957, Ao14 1957-1962, Ao15 1962-1963, xst15 1/6 1963-1965, tpl 1965-....... | |||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
Post ..1897- |
|||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
|
Rotebro: | Sida 2 | Övr personal | Trafik | Banvakter | Tidtab 1912 |
Copyright © Stig
Lundin 2002-2015