Jonsered station, sida 2



Häradsekonomiska kartan 1890-1897

Ekonomiska kartan 1962



I okt 1871 ska en dubbel vaktstuga uppföras.
I okt 1871 har restaurationshuset sålts.
I mars 1876 ska en banmästarestuga uppföras.
I febr 1877 ska en uthusbyggnad uppföras.
I sept 1881 får Jonsereds Fabriks AB tillstånd att leda in telefon i exp.lokalen.
I okt 1882 ska banvaktstugan no 417 förändras för beredande av en boningslägenhet för en stationskarl.
I april 1890 får Dicksson tillstånd att sätta in en telefonapparat i banvaktstugan no 415.
I april 1891 ska nytt stationshus uppföras.
I maj 1895 ska bron över Säveån förstärkas.
I dec 1896 ska bron över Jonsereds kanal byggas om.
I aug 1898 finns förslag till kontrakt med Motala Werkstads Nya AB om ombyggnad av bron (no 9).
I mars 1901 föreslås att den gamla överbyggnaden till bro no 9 ska säljas. Brobytet dröjer till 1902.
I febr 1902 ska spårsystemet utvidgas.
Växelförregling anordnas av allt att döma under 1903.
I april 1912 begär W Gibson att järnvägen ska läggas om vid Jonsereds fabriker.
I juni 1913 har det varit jordskred vid Svartå grindar. Man bygger ett förbigångsspår och fyller sedan ut med ny bank på rasplatsen.
Anläggning
År
Omb
Kvm
Slop
Anm
Stationshus





Godsmagasin





Jonsered: Sida 1 Trafik

Västra stambanan

Copyright © Stig Lundin 2008-2009