Häradsekonomiska kartan 1890-1897 |
Ekonomiska kartan 1962 |
|
I okt 1871 ska en dubbel vaktstuga
uppföras. I okt 1871 har restaurationshuset sålts. I mars 1876 ska en banmästarestuga uppföras. I febr 1877 ska en uthusbyggnad uppföras. I sept 1881 får Jonsereds Fabriks AB tillstånd att leda in telefon i exp.lokalen. I okt 1882 ska banvaktstugan no 417 förändras för beredande av en boningslägenhet för en stationskarl. I april 1890 får Dicksson tillstånd att sätta in en telefonapparat i banvaktstugan no 415. I april 1891 ska nytt stationshus uppföras. I maj 1895 ska bron över Säveån förstärkas. I dec 1896 ska bron över Jonsereds kanal byggas om. I aug 1898 finns förslag till kontrakt med Motala Werkstads Nya AB om ombyggnad av bron (no 9). I mars 1901 föreslås att den gamla överbyggnaden till bro no 9 ska säljas. Brobytet dröjer till 1902. I febr 1902 ska spårsystemet utvidgas. Växelförregling anordnas av allt att döma under 1903. I april 1912 begär W Gibson att järnvägen ska läggas om vid Jonsereds fabriker. I juni 1913 har det varit jordskred vid Svartå grindar. Man bygger ett förbigångsspår och fyller sedan ut med ny bank på rasplatsen. |
Anläggning |
År |
Omb |
Kvm |
Slop |
Anm |
Stationshus |
|
||||
Godsmagasin |
Jonsered: | Sida 1 | Trafik |
Copyright © Stig Lundin 2008-2009