Smalspårig järnväg med 891 mm spårvidd
från Dannemora gruvor förbi vallonbruken i Österby, Gimo
och Harg till Hargshamn. Öppnad år 1878. 39 km lång.
Sidolinje från Knaby till Ramhälls gruvor, 8 km. En typisk
bruksbana med livlig godstrafik och ganska blygsam persontrafik. Ägdes
av bruken.
1915 öppnades en 8 km lång sidolinje från
Risinge söderut till sjön Vällen. 1918 öppnades ett
12 km långt bispår från Norrmon norrut till Vigelsbo
gruvor. Detta spår förlängdes med ytterligare 17 km fram
till Lövstabruk 1926. Samtidigt lades dock järnbruket i Lövstabruk
ner, sedan hela järnbruksrörelsen i norra Uppland hamnat i kris.
I den rekonstruktion som genomfördes 1926 övertogs DHJ i praktiken
av Stockholm - Roslagens järnvägar (SRJ), men man lät DHJ
leva vidare som eget bolag.
Förstatligad 1951. Statligt bolag (SRJ-koncernen)
till 1959. Persontrafiken nedlagd 1960. Breddad från Dannemora till
Gimo genom treskensspår 1961. Fortsättningen från Gimo
till Hargshamn breddad 1970. Normalspårig järnväg Hargshamn
- Hallstavik, byggd av SJ, öppnad 1977.
Copyright © Stig Lundin 1999-2004