Att relationerna mellan Kalmar och Mönsterås inte var de
bästa, och att det inte var utan problem att bygga en järnväg
som
kolliderade med Kalmarintressena framgår ganska tydligt i ett
brev som Mönsteråsbanans direktör Emil Almbladh skrev till
sin
kollega Gustaf Svalling, vid Vagn- & Maskinfabriken i Falun den
11 juni 1902:
". . . Hade jag vetat af att Ni ämnade vända Er till någon
Kalmarbank i denna sak, skulle jag bestämt afrådt derifrån
på grund af omöjligheten att der få någon
som hälst handräckning i fråga om Mönsterås
och särskilde järnvägen, som alltid- varit dem en
styggelse. Animositeten mot oss beror på fruktan att Mönsteråsbanan
skall draga trafik från Kalmar hitåt. Derför startades
en
konkurrentbana Läckeby - Alsterbro berörande samma trakt
som vår järnväg, hvilket projekt dock till Kalmariternas
förargelse inte synes hafva utsigter att komma till utförande,
derför att vi lyckades komma i förväg beträffande aktieteckningar
i
ett par kommuner.
Vårt järnvägsbolag är icke i något ekonomiskt
trångmål, men väl saknas ännu en viktig faktor för
detta såsom för andra
järnvägsbyggen, nämligen en långifvare, och härför
hafva vi, utom de dåliga tiderna, Kalmariterna att tacka, Här
i orten finnas inga banker af betydenhet mer än Kalmar- och Smålandsbankerna,
och i båda dessa äro vi så illa anskrifna som möjligt,
utan att hafva haft något med dem att göra. Till följd
häraf hafva vi måst bedrifva banbygganden med största försiktighet
och hittills koncentrerat oss på linien Mönsterås - Sandbäckshult,
som förbinder oss med järnvägsnätet och derför
är först och främst behöflig för Mönsterås.
Denna linie är nu i det närmaste färdig och kan öppnas
för trafik senast i början af juli. . . ."
MÅJ Falubyggda tanklok var 6-kopplade med axelföljd lC. Deras tjänstevikt uppgick till 26,7 ton och de var godkända för 40 km/tim. Inköpspriset var 22.000 kr. |
Lok och vagnar från Falun
Vagn- & Maskinfabriken svarade för leveransen av den rullande
materielen till MÅJ, och fabriken kom därför att bli direkt
indragen i MÅJ så småningom ganska trassliga affärer.
Direktör Svalling efterträdde för övrigt år 1904
doktor Almbladh som
ordförande i MÅJ styrelse.
Det var på sommaren 1901 som MÅJ tagit kontakt med den då relativt nystartade Vagn- & Maskinfabriken rörande tillverkning av lok och vagnar för bolagets järnväg. Den första beställningen kom i september 1901 då MÅJ bestämde sig för 10 st grusvagnar för snar leverans. Vagnarna, MÅJ N 140-149, var klara redan i slutet av november och de anlände med tåg till Oskarshamn f v b med båt till Mönsterås.
Beställning av övrig rullande materiel skedde i december 1901.
Kontrakt tecknades då med Vagn- & Maskinfabriken om
leverans av 2 st tanklok, 2 st personboggievagnar, 4 st tvåaxliga
personvagnar och 50 st godsvagnar. Ett tag var man även inne på
tanken att beställa 2 st tenderlok, men detta fick t v anstå.
Som rådgivare och kontrollant när det gällde MÅJ
inköp av lok och vagnar fungerade byrådirektör B O Ekman
vid SJ Maskinbyrå.
Fortsättning
Copyright © Stig
Lundin 1981-2005