Karta Växjö - Braås


<<< Kartan är "klickbar" (Sv Järnvägsfören 1926).

Den första delen av VÅHJ, linjen Växjö - Klavreström, öppnades 1895.  Från Växjö gick järnvägen rakt norrut genom vacker skog förbi lungsotssanatoriet vid Lugnet. Första station var Evedal, 6 km från Växjö. Från Evedal kunde man göra färder med ångslup på Helgasjön och i närheten låg Kronobergs slottsruin.

VÅHJ fortsatte utmed Helgasjön genom lövskog förbi Sandsbro hållplats och sedan vidare norrut genom skogs- och ängsmark till Norrgårda station. Vidare genom odlad bygd förbi Rottne kvarn till Rottne station, 21 km från Växjö. Från Rottne gick järnvägen österut genom tallskog till Brittatorp. Härifrån utgick från år 1923 Östra Värends järnväg (ÖVJ) förbi Lenhovda och Sävsjöström till Älghult. Samtidigt byggde ett annat bolag en förlängning från Älghult till Ruda, varigenom det blev möjligt att åka tåg från Växjö till Oskarshamn.

Från Brittatorp gick VÅHJ vidare genom kuperad skogsmark till Braås station, vackert belägen vid sjön Örken. Några kilometer från Braås låg Böksholm. Där fanns tidigare ett järnbruk, vilket dock avvecklades på 1860-talet. Vid Böksholm anlades istället ångsåg och sulfitfabrik. Till bruket gick ett långt sidospår och man hade eget lok och även egna vagnar. Under senare år var dumperstillverkningen dominerande i Braås.


VÅHJ * Karta: Braås-Triabo (VÅHJ) , Brittatorp-Älghult (ÖVJ)

Copyright © Stig Lundin 1999