Karta Braås - Triabo


<<< Kartan är "klickbar" (Sv Järnvägsfören 1926)

Från Braås fortsatte järnvägen norrut genom vacker natur till Sandreda station, vackert belägen vid sjön Madkroken. Vid Sandreda fanns, liksom vid många andra stationer, en ångsåg. 

Nästa station var Klavreström, till en början slutpunkt för järnvägen. Stationen var vackert belägen på näset mellan Änghultssjön och Norrsjön. Strax intill låg Klavreströms bruk, med gjuteri, mek verkstad m m.

År 1902 förlängdes järnvägen med 16 km till Åseda. Strax norr om Klavreström låg Norrhults station med flera handlande, hotell, bank, glasbruk, gjuteri och flera ångsågar. Från Klavreström gick VÅHJ i stigning och från Norrhult fortsatte det uppför genom starkt kuperat skogsbevuxet landskap till Flybo station, en typisk liten station med handlande och ångsåg.

Åseda var ett ev de större samhällena vid VÅHJ. Det var ett minicipalsamhälle med många handlande, hotell, mek verkstäder, träförädlingsfabriker och flera ångsågar. År 1914 öppnades normalspåriga SäNJ förbi Åseda. 

Hultanäs var en ganska liten station, med handlande och ångsåg.


VÅHJ * SäNJ * Karta: Växjö-Braås , Triabo-Hultsfred , SäNJ linje

Copyright © Stig Lundin 1999-2009