<<< Kartan är "klickbar" (Sv
Järnvägsfören 1926).
Från Braås fortsatte järnvägen norrut
genom vacker natur till Sandreda station, vackert belägen vid sjön
Madkroken. Vid Sandreda fanns, liksom vid många andra stationer, en
ångsåg.
Nästa station var Klavreström, till en början
slutpunkt för järnvägen. Stationen var vackert belägen
på näset mellan Änghultssjön och Norrsjön. Strax
intill låg Klavreströms bruk, med gjuteri, mek verkstad m m.
År 1902 förlängdes järnvägen med
16 km till Åseda. Strax norr om Klavreström låg Norrhults
station med flera handlande, hotell, bank, glasbruk, gjuteri och flera ångsågar.
Från Klavreström gick VÅHJ i stigning och från Norrhult
fortsatte det uppför genom starkt kuperat skogsbevuxet landskap till
Flybo station, en typisk liten station med handlande och ångsåg.
Åseda var ett ev de större samhällena vid VÅHJ.
Det var ett minicipalsamhälle med många handlande, hotell, mek
verkstäder, träförädlingsfabriker och flera ångsågar.
År 1914 öppnades normalspåriga SäNJ förbi Åseda.
Hultanäs var en ganska liten station, med handlande och
ångsåg.
|