<<< Kartan är "klickbar"
(Sv Järnvägsfören 1926).
Vikbolandsbanan (VB) anlade egen station i Norrköpings
södra utkant. Stationen benämndes Norrköping
Östra och var från år 1910 även slutstation
för Norra Östergötlands järnväg (NÖJ).
I samband därmed byggdes ett nytt pampigt stationshus och
bangården utvidgades betydligt. Från Norrköping
Ö löpte VB och NÖJ den första biten parallellt
med varandra ut från stationen. Man passerade förbi
S:t Johannis vackra, i gotisk stil och av huggen granit uppförda
kyrka. VB lämnade NÖJ i närheten av Ljura herrgård
och följde sedan Söderköpingslandsvägen förbi
Brånnestads hållplats till Kummelby station. Där
delade VB sig i en linje mot Söderköping - Valdemarsvik
och en linje ut på Vikbolandet till Arkösund.
Arkösundslinjen gick över jämna och bördiga
slätter ut mot Vikbolandet förbi Sörby, Furingstad
och Åsvittinge hållplatser till Kuddby station,
där vissa av tågen vände. Vidare förbi
Ö Stenby hållplats till de små stationerna Östra
Husby och Häradshammar, vilka var ganska typiska för
Östgötasmalspåret.
Ytterligare en rad hållplatser och små stationer
passerades sedan på vägen ut till Arkösund,
som var Norrköpings saltsjöbad och uthamn. Vid Arkösund
fanns vackra anläggningar för bad, rekreation och
skogspromenader. Arkösunds Hotell låg helt nära
stationen.
|