<<< Kartan är "klickbar" (Sv Järnvägsfören 1926).
Vikbolandsbanan (VB) utgick från Norrköping Östra station förbi S:t Johannis vackra, i gotisk stil och av huggen granit uppförda kyrka. Norrköping Östra var även slutstation för Norra Östergötlands järnväg (NÖJ) och den första biten löpte banorna parallellt med varandra ut från stationen. VB lämnade NÖJ i närheten av Ljura herrgård och följde sedan Söderköpingslandsvägen förbi Brånnestads hållplats till Kummelby station, där VB delade sig i en linje mot Söderköping - Valdemarsvik och en linje till Arkösund. Linjen Norrköping - Söderköping var den del av VB
som öppnades först. Söderköping är en av
Sveriges äldsta småstäder, och med sitt vackra läge
vid Göta kanal blev den ett populärt utflyktsmål. Den
ursprungliga stationen låg närmare kanalen än den
station som byggdes när järnvägen förlängdes
till Valdemarsvik 1904. För förlängningen till Valdemarsvik
bildades ett särskilt järnvägsbolag - Hammarkinds järnväg
- men VB svarade hela tiden för trafiken.
|
Copyright © Stig Lundin 1999-2009