Västra
stambanans sidolinjer
Västra stambanan öppnades för trafik mellan Göteborg
och Stockholm under åren 1855-1862. Från Västra stambanan
anlades följande sidolinjer:
-
Öppnad 1/8 1862: Statsbanan Hallsberg-Örebro, 25 km.
-
Öppnad 8/11 1862: Statsbanan Falköping-Mullsjö, 37 km (del
av Södra stambanan).
-
Öppnad 7/8 1863: Borås-Herrljunga Järnväg (BHJ), 42
km.
-
Öppnad 3/7 1866. Statsbanan Katrineholm-Norrköping, 48 km (del
av Östra stambanan).
-
Öppnad 2/12 1866: Statsbanan Laxå-Kristnehamn, 61 km (del av
Nordvästra stambanan)
-
Öppnad 17/10 1866-17/5 1867: Uddevalla-Vänersborg-Herrljunga
Järnväg (UVHJ), 92 km.
-
Öppnad 13/11 1873: Hjo-Stenstorps Järnväg (HSJ), 39 km.
-
Öppnad 1/3 1874: Mariestad-Moholms Järnväg (MMJ), 18 km.
-
Öppnad 19/9 1874: Pålsboda-Finspongs Järnväg (PFJ),
58 km.
-
Öppnad 27/10 1874: Lidköping-Skara-Stenstorps Järnväg
(LSSJ), 50 km.
-
Öppnad 27/7 1876: Statsbanan Skövde-Karlsborg, 44 km.
-
Öppnad 1/7 1876-1/1 1877: Oxelösund-Flen-Västmanlands Järnväg
(OFVJ), 156 km.
-
Öppnad 27/3 1886: Kilsmo-Brevens bruk, 6 km.
-
Öppnad 1/9 1886: Laxå-Röfors Järnväg (LRJ), 6
km.
-
Öppnad 1/10 1895: Norra Södermanlands Järnväg (NrSlJ),
116 km.
-
Öppnad 5/1 1901. Örebro-Pålsboda Järnväg (ÖPJ),
30 km.
-
Öppnad 28/121901: Stockholm-Nynäs Järnväg (SNJ), 55
km.
-
Öppnad 28/10 1907: Mellersta Södermanlands Järnväg
(MlSlJ), 23 km.
-
Öppnad 1/1 1910: Mariestad-Gårdsjö, del av VGJ, 39 km.
-
Öppnad 15/12 1913: Statsbanan Järna-Nyköping, 58 km.
Västra stambanan
Copyright © Stig Lundin 2001