Fågelsta station
Motala
FVÖJ
*
MÖJ
Skänninge

8 km från Skänninge 10 km från Motala 10 km från Vadstena Km 278,393 Fivelstad förs
Fågelsta station var föreningsstation  mellan SJ, FVÖJ och MÖJ. Formellt tillhörde stationen SJ
(ursprungl HMMJ).
Här är det tågmöte
med tåg mot Motala,
Vadstena och
Linköping, Verkar en  aning trångt.
En detaljbild. SJ-tåget, längst t v, består av lok och tre vagnar. FVÖJ-tåget mot Vadstena verkar vara ett blandat tåg. MÖJ-tåget mot Linköping, längst t h, är ett kort persontåg. Man kan se att det finns rundgångsspår mellan smalspårstågen. Man ser även ett magasin för
omlastning mitt på bangården. Ett antal nya
slipers ligger upplagda mellan spåren till höger. Framför Vadstenatåget pågår omlastning med
en öppen godsvagn (stege mot vagnen) mitt i
spåret vid skivsignalen. F ö verkar smalspårets hinderpålar vara något mindre än SJ:s.
Järnväg
HMMJ öppnad 1873. Till SJ 1879. Eldrift 1933.
WFJ öppnad 1874. Till MÖJ 1919. Eldrift 1921. Till SJ 1950.
MÖJ öppnad 1897. Eldrift 1915. Till SJ 1950.

Länk till Eniro
Länk till hitta.se
Länk till Google maps
Länk till Banvakt.se
Stationsföreståndare:
4 kl ..1899-1948, stins 23 1948-1957, Ao17 1957-1960, Ao14 1960-1962, Ao15 1962-1963..
Post ..1897-1944..
År Namn Född Tidigare Senare Död
Anm







1879-1903 Gustaf Wilhelm Asplund 1846
---
1903

1903-1912 Johan Ludvig Lindström 1855 Stf Kimstad 1901 ---
1912

1913-1916 Carl Olsson 1870
Stf Gnesta 1916

1916-1926 Gottfrid Åkesson 1878 Sts 1908 Stf Flen 1926

1926-1934 Walter Thune 1881 Sts 1907 Stf Kilafors 1934

1935-1938 Carl Sandell 1875
Stf Skänninge 1938

1938-1940 Gustaf Norberg 1885 Sts 1907 Stf Skänninge 1940

1940-1944 Sigurd Carlsson 1883 Sts 1913


1944-1952 Martin Söderström 1887 Sts 1912 Pension 1952

1952-1959 A H E Gustafsson 1894
Pension 1959

1960-1962.. J B Lagergren 1921 Stf Krampen 1955


Fågelsta: Sida 2 Trafik SJ tidtab1912 FVÖJ tidtab 1912 MÖJ tidtab 1912




FVÖJ tidtab 1925 MÖJ tidtab 1925

Mjölby-Hallsberg-Krylbo * FVÖJ * MÖJ * Karta FVÖJ linje , MÖJ linje

Copyright © Stig Lundin 2002-2015