Älmhult station
Möckeln
Killeberg
*
SOEJ
CHJ

Linjen mot Nässjö  Malmö  Olofström  Glimåkra

33 km från Hästveda 33 km från Vislanda 42 km från Olofström 43 km från Immeln Km 483,544
Älmhult förs


Järnväg
Södra stambanan öppnad 1862. Eldrift 1933. Dubbelspår 1957.
I Älmhult hade SJ lokstallar och här bytte man ofta lok på ånglokstiden.
SOEJ öppnad 1901. Till SJ 1944.
CHJ linje från Glimåkra till Älmhult öppnad 1909. Till SJ 1944.
1919
Fsp 14, Lk 10, V 30, Kol, Vk 3, Stall 19 lok, Vsk 20, Bsp Elmeverkens glasbruk.
Växellok
1 ellok, 1 lokomotor ..1946- ....., 1 ellok ..1951-
Buss
På 1930-talet fanns linjerna Göteryd - Delaryd - Älmhult, Ljungby - Ivla - Hamneda - Pjätteryd - Älmhult och Ryd - Ålshult - Häradsbäck - Lindhult - Älmhult.
Älmhult
Viktig väg- och järnvägsknut med betydande handel och industri. Municipalsamhälle från 1885, köping från 1901. Omkr 900 inv 1902, 2822 inv 1931, 3774 inv 1950. Glasbruk, torvströfabrik, stenhuggeri och en rad mindre industrier. Ab Gotthard Nilsson (gr 1914) är en känd skrotfirma med Älmhult som hemvist.

Länk till Eniro
Länk till hitta.se
Länk till Google maps
Länk till Banvakt.se
Stationsföreståndare:
4 kl ..1899-1902, 3 kl 1902-1938, 2 kl 1938-1948, stins25 1948-1957, Ao21 1957-1966, ..
Ej poststation
År Namn Född Tidigare Senare Död
Anm







1862-1890 Peter Lilljedahl 1819 Bokh Malmö 1861 Pension 1890

Fanjunkare Kristianstad
1890-1902 Johan Alfred Ljunggren 1849 Sts 1873, från Lund 1890
Stf Kristinehamn 1902 1917

1902-1911 Carl Österberg 1857 Stf Mullsjö 1897 Stf Ängelholm 1911

1912-1929 Gustaf Nylander 1865 Stf Forserum 1908
1939

1929-1940 Olof Andrén 1875 Stf Pålsboda 1925 Pension 1940 1956

1940-1945 Erik Karsberg 1882 Stf Sävsjö 1939
1950

1946-1950 Erik Frantzich 1887 Stf Åkers styckebruk 1943
1977

1951-1957> Ejnar Palmegård 1891 Stf Hästveda 1947
1976

1958-1964.. O A Follin 1898

1981

Övrig personal
Älmhult: Sida 2 Trafik SJ tidtab 1912 SOEJ tidtab 1912 CHJ tidtab 1912 Spårskiss Älmhult

Södra stambanan * SOEJ * CHJ * Karta: SOEJ linje , CHJ linje

Copyright © Stig Lundin 2002-2015