Västkustbanan

Västkustbanan byggdes i etapper av enskilda järnvägsbolag. Landskrona-Ängelholms Järnväg (LEJ), 49 km, öppnades 1876. Skåne-Hallands Järnväg (SHJ), med linjerna Helsingborg-Kattarp-Halmstad, 92 km, och Åstorp-Höganäs, 26 km, öppnades 1885. Malmö-Billesholms Järnväg (MBJ), 60 km, följde 1886. Samma år öppnades Mellersta Hallands Järnväg (MHJ), 75 km, från Falkenberg till Varberg. Den sista delen från Varberg till Göteborg, 77 km, byggdes av Göteborg-Hallands Järnväg (GHB) och stod klar 1888. Banorna förstatligades 1896. De viktigaste stationerna var följande:
 
Arlöv Lomma Önnerup Flädie Stävie Furulund Kävlinge Södervidinge
Norrvidinge Teckomatorp Svalöv Källstorp Axelvold Kågeröd Böketofta Billesholms gruva
Norra Vram Åstorp Spannarp Ängelholm



Landskrona Säby Vadensjö Kingelstad Ekeby


Hälsingborg F Ödåkra Kattarp Rögle Vegeholm Ängelholm


Åstorp Nyvång Ormastorp Hasslarp Västraby Stureholm Mjöhult Ingelsträde
Höganäs Strandbaden Nyhamnsläge Krapperup Mölle

 
Skälderviken Vejbyslätt Förslöv Grevie Båstad Skottorp Vallberga Laholm
Veinge Genevad Eldsberga Trönninge Halmstad


Halmstad N Söndrum Gullbrandstorp Harplinge Brännarp Getinge Slöinge Heberg
Skrea Falkenberg Lis Långås Tvååker Himle Varberg Tångaberg
Åskloster Väröbacka Frillesås Åsa Fjärås Lygnern

Kungsbacka Anneberg Lindome Kållered Fässberg Almedal B:s Göteborg
Södra stamb Västra stamb Östra stamb Nordv stamb Norra stamb My-H-Ör-Ky Bohusb

Tidtabell sommaren 1912
Järnvägskartan 1916

SJ stambanor

Copyright © Stig Lundin 2002-2010