<<< Kartan är "klickbar" (Sv Järnvägsfören 1926).
Strax efter det att Rimbobanan öppnats för trafik
1885 tog byggnationen utmed järnvägen nära Stockholm
fart. Djursholms Bolag (DjB) startade 1890 särskild förortstrafik
från villaområdena vid Djursholm och in till Stockholm.
På 1890-talet infördes eldrift på förortslinjerna,
medan tågen till platser norr om Danderyd fortfarande gick med ånga.
För att klara trafiken anlades tidigt dubbelspår från
Stockholm till Djursholm.
Även vid platser norr om Djursholm bosatte sig många
med utkomst i Stockholm. Kring stationerna vid Näsby, Täby
och Vallentuna växte stora samhällen upp. Flera av tågen
på SRJ vände i Täby eller Vallentuna. Från Näsby
öppnades 1901 en särskild sidolinje till Åkersberga.
Norr om Vallentuna var SRJ länge en typisk liten smalspårsbana
som förband landsbygden med "storstaden". Banan var viktig för
stadens försörjning och dagligen gick flera vagnar med mjölk
och andra förnödenheter med SRJ-tågen in till Stockholm.
Första station efter Vallentuna var Lindholmen. Det var
här som Gustav Vasa en gång föddes. De därpå
följande stationerna Frösunda, Ekskogen, Kårsta och
Rö var alla mindre stationer ute på landet.
Vid Rimbo, järnvägens slutpunkt, växte ett större
samhälle upp. Härifrån utgick andra järnvägar
till Norrtälje, Häverö och Faringe. Från 1915 hade
SRJ även en stor del av sin personal stationerad i Rimbo.
|