<<< Kartan är "klickbar" (Sv
Järnvägsfören 1926).
Järnvägen till Häverösund öppnades
1898. Den byggdes av ett särskilt bolag, Rimbo - Sunds Järnväg
(RSJ), men trafikerades redan från början av SRJ som sedermera
övertog den.
RSJ gick ut från Rimbo i en skarp kurva alldeles intill
lokstallarna. Banan gick förbi Värnans banvaktstuga och Nydals hållplats, mestadels genom föga bebyggda
trakter med skog. Första station var Sättraby,
vilken även den låg ganska ödsligt några km söder
om samhället Sättra. Strax före Sättraby hade järnvägen
på vänster sida ett större grustag. 4 km norr om Sättraby
låg Erkens hållplats med stickspår
ner till sjön Erken. Järnvägen fortsatte genom jordbruksbygd
till Edsbro, ett brukssamhälle med masugn,
vilken dock avvecklades kring 1920. Senare dominerade träindustrin
i Edsbro.
Järnvägen fortsatte, delvis genom skog, förbi
Ununge station till Skebo bruk. Stationen låg lite ovanför själva
bruket, men det fanns stickspår ner dit. Skebo var ett gammalt vallonbruk
med martinugnar, valsverk, gjuteri, ångsåg m m. I början
av 1900-talet köptes det av Flemminge Järnverk. För sina
egna transporter hade Skebo bruk ett relativt omfattande smalspårigt
järnvägsnät, där linjen Skebo - Hallsta var den mest
kända.
Fram till 1915 slutade järnvägen i Häverödal. När Holmens Bruk byggde sitt
stora pappersbruk i Hallstavik (1913-1915)
förlängdes järnvägen dit.
|