Uppsala - Länna Järnväg (ULJ), sida 7


*

Två tåg om dagen

Järnvägen mellan Uppsala och Länna öppnades för allmän godstrafik den 1 november 1876 (provisorisk godstrafik redan sedan januari 1876). Persontrafiken tog sin början några dagar senare - lördagen den 4 november 1876. Officiellt uppges dock järnvägen som öppnad den 5 november 1876. Järnvägen öppnades utan några särskilda festligheter.

Till en början utgick dagens första tåg från Länna kl 6.03 på morgonen enligt "Uppsalatid". Det anlände till Uppsala kl 7.03. Första tåg från Uppsala tillbaks till Länna avgick kl 12.53 och kom till Länna kl 13.53. Ett andra tågpar utgick från Länna kl 15.03 för att komma till Uppsala kl 16.03. Återfärden till Länna påbörjades kl 18.03 och kl 19.03 skulle man vara framme.

Fr o m den 15 november ändrade man tidtabellen något så att tåg nr 1 avgick från Länna kl 6.37 på morgonen enligt "Järnvägstid". Detta innebar att tåget avgick från Länna kl 7.00 lokal tid. Tåg nr 2 återvände från Uppsala kl 12.07 enligt "Järnvägstid", vilket var kl 12.30 lokal tid. På motsvarande sätt gick tåg nr 3 från Länna kl 14.07 (14.30) och tåg nr 4 från Uppsala kl 17.30 (17.53). Gångtiden beräknades hela tiden till 1 timme för den 20,5 km långa sträckan. Största tillåtna hastighet var 30 km/timme utom för bron över Funboån, där hastigheten var nedsatt till 10 km/timme.

ULJ personal

Större delen av ULJ:s personalstyrka var stationerad i Länna. Där fanns trafikledningen i form av trafikchef, kamrer och stationsskrivare. All åkande personal, dvs lokförare, eldare, smörjare, konduktörer med flera hörde hemma i Länna. Där hade järnvägen även sin verkstad. Man hade inte någon personal stationerad i Uppsala, utan där sköttes Lännabanans station av SJ.

ULJ trafikchef, som även var ban- och maskiningenjör vid järnvägen samt stationsföreståndare i Länna, hette Ernst Magnus Kristoffer Skårman. Han var född 1847 i Västergötland och civilingenjör. Han hade år 1873 varit verksam vid Hjo - Stenstorps järnvägsbyggnad och år 1874 tjänstgjort som arbetschef vid anläggandet av HSJ sidolinje Svensbro - Kavlås - Ekedalen. För Fredrik von Essen, som egentligen hörde hemma på Kavlås gods strax intill HSJ och som dessutom var stor aktieägare och en av de mest inflytelserika personerna vid såväl HSJ som ULJ, var det naturligt att rekrytera duktiga personer från HSJ till ULJ. Skårman var en av de första som på von Essens rekommendation flyttade från HSJ till ULJ. Skårman gifte sig i juli 1877 med den då 20-åriga Agnes Swedenborg, som flyttade upp till Länna från Mariestad. De fick två barn, en dotter född 1878, och sonen Harald född 1882. Som trafikchef hade Skårman en lön på 3.000 kr/år, fri bostad i Länna stationshus samt ved och trädgårdsland.

Till sin hjälp med järnvägssysslorna i Länna hade Skårman till en början stationsskrivaren Viktor Locrantz, född 1832 i Västergötland. Locrantz som tidigare varit verksam vid SJ hade år 1866 avancerat till stationsinspektor i Kumla, som vid denna tid var en relativt stor station med flera anställda. År 1874 hade han dock fått sluta sin tjänst vid SJ och flyttade då till Stenstorp, d v s den ort där HSJ hade anslutning till SJ. Som många andra blev han handplockad till ULJ och "stins" Locrantz blev snabbt mycket omtyckt bland befolkningen i Länna. Till följd av lågkonjunkturen mot slutet av 1870-talet tvingades ULJ dock dra ner på bemanningen och hösten 1878 blev Locrantz uppsagd från Lännabanan. Han flyttade då till Hemse på Gotland som stationsföreståndare vid nyöppnade Gotlands järnväg (GJ).

I Länna bodde även järnvägens kamrer och kontrollör, Anders Gottfrid Westin, född 1826 i Västland i norra Uppland. Westin hade kommit till Länna bruk år 1856 som bokhållare. När brukets gamla inspektor, Gustaf Hållénius, år 1861 pensionerades och flyttade till Stockholm blev Westin även inspektor vid Länna. När Carl Quennerstedt tillträdde som ny inspektor 1866, slutade Westin och arrenderade en gård vid Almungeberg. Då Westin i grunden var en skrivkarl (med en smått otrolig förmåga att texta snyggt) torde rollen som kamrer vid ULJ ha passat honom bra. Han tjänstgjorde även vissa tider som "stins" i Länna. Hans lön vid ULJ var 1.500 kr/år plus fri bostad. Westin hade även en rad förtroendeuppdrag inom Almunge socken.


*

ULNJ

Copyright © Stig Lundin 1999-2007