Gräfsnäs Slottspak hp | Gräfsnäs |
* | Kvarnabo |
59 km från Göteborg | 19 km från Nossebro | Km
59,022 |
|
Gräfsnäs var en av de större
stationerna vid Västgötabanan. Under järnvägens första år lastades stora mängder timmer ut på järnvägen i Gräfsnäs, men på sikt skulle stationen bli mest känd som ett populärt utflyktsmål för Göteborgarna. Den gamla slottsparken och den vackra naturen vid sjön Anten lockade. Under många år gjorde tågen även ett lite längre uppehåll vid Gräfsnäs för att resenärerna skulle hinna få något att äta under färden. |
Uppförstoring av "generalstabskartan" över Gräfsnäs.
Kartan visar hur det såg ut på 1930-talet. AGJ nuvarande station ligger
mittför "79,10". Strax söder därom korsar Vasaallén järnvägen. På 1930-talet fanns planer på att bebygga stora delar av Gräfsnäs Slottspark. Parken tillhörde då Västgötabanan och det fanns ett sug efter attraktiva villatomter. Vid Gråbo, Björboholm och Sjövik, som låg nära sjön Mjörn, började det bli tätt mellan husen. En exploatering av delar av Gräfsnäs Slottspark ansågs som en lämplig fortsättning. I Gräfsnäs fanns emellertid en stark hembygdsrörelse, som inte ville se någon exploatering av parken. Man fick VGJ på andra tankar och det var efter starka påtryckningar från Gräfsnäs hembygdsförening som VGJ och Riksantikvarieämbetet vid mitten av 1930-talet bestämde sig för att rusta upp Gräfsnäs slottsuin. Järnväg |
Gräfsnäs Slottspark: | Sida 2 | Trafik | Tidtab 1912 | Tidtab 1925 |
Copyright © Stig Lundin 1999-2011