<<< Kartan är "klickbar" (Sv Järnvägsfören
1926).
Vikbolandsbanan (VB) utgick från Norrköping Östra station förbi S:t Johannis vackra, i gotisk stil och av huggen granit uppförda kyrka. Norrköping Östra var även slutstation för Norra Östergötlands järnväg (NÖJ) och den första biten löpte banorna parallellt med varandra ut från stationen. VB lämnade NÖJ i närheten av Ljura herrgård och följde sedan Söderköpingslandsvägen förbi Brånnestads hållplats till Kummelby station, där VB delade sig i en linje mot Söderköping - Valdemarsvik och en linje till Arkösund. Linjen Norrköping - Söderköping var den del av VB som
öppnades först. Söderköping är en av Sveriges
äldsta småstäder, och med sitt vackra läge vid Göta
kanal blev den ett populärt utflyktsmål. Den ursprungliga stationen
låg närmare kanalen än den station som byggdes när
järnvägen förlängdes till Valdemarsvik 1904. För
förlängningen till Valdemarsvik bildades ett särskilt järnvägsbolag
- Hammarkinds järnväg - men VB svarade hela tiden för trafiken.
|
Copyright © Stig Lundin 1999