Uppsala - Länna Järnväg (ULJ), sida 9


*

Som föreståndare för stationen i Bärby tjänstgjorde Carl Hjorth, född 1843 i Kalmar län. Han kom via Stockholm och UGJ till ULJ banbyggnad som materielförvaltare. När järnvägen närmade sig sin fullbordan utnämndes han till stationsföreståndare i Bärby. Lönen uppgick till 960 kr/år samt fri bostad i stationshuset. Då Bärby även var poststation hade Hjorth dessutom 240 kr/år i ersättning från Postverket.

ULJ första banmästare, vilken arbetat som schaktmästare vid ULJ banbyggnad, hette Anders Blom och var född år 1842 i Tierp. Liksom många andra vid ULJ banbyggnad hade han tidigare varit verksam vid UGJ banbyggnad, bl a i trakten av Söderfors och Älvkarleby. Till ULJ kom han år 1875 och bodde då först vid Marielund, sedan vid Locksta. Familjen drabbades efter några år av sjukdom, varvid en son dog år 1878, hustrun år 1879, blott 26 år gammal, och Anders Blom själv på hösten 1882. Dödsorsaken var lungsot. Kvar av banmästarfamiljen var då bara två små pojkar, Bruno och Carl.

Vid järnvägen fanns sammanlagt 5 st ordinarie banvakter, vilka själva fick hålla sig bostad. Några banvaktstugor fanns sålunda inte till en början.

Banvakt nr 1 hörde hemma i Årsta. Han hette Carl Jansson och var född 1847 i Funbo. Vid ULJ kallade man banvaktsträckan för "distrikt", och Janssons distrikt sträckte sig från Uppsala till Årsta.

Banvakt nr 2 var stationerad vid Skölsta. Han hette Johan Erik Bismark och var född 1842 i Upplands-Ekeby.

Banvakt nr 3 var till en början placerad nära Bärby och från år 1890 vid Gunsta. Hans namn var Carl Erik Forsberg, född 1843 i Funbo. Han fick även hjälpa till som stationskarl vid Bärby station.

Banvakt nr 4 hade sin placering vid Marielund. Han hette Peter August Pettersson och var född 1850 i Östergötland. Pettersson var även föreståndare för anhalten, senare stationen, vid Marielund.

Banvakt nr 5 hörde hemma vid Råberg nära Länna. Han hette Per Emanuel Andersson och var född 1843 i Västergötland. Han hade tidigare tjänstgjort vid HSJ och kom till Länna på hösten 1876.

Utöver de ordinarie banvakterna fanns det en del personer som hade en lösare knytning till järnvägen och tjänstgjorde som banarbetare eller extra banvakter vid behov. Sommartid kunde skaran av extra banarbetare stundtals uppgå till 10-15 man. Under vintern var det i allmänhet bara de 3 extra ordinarie banvakterna, Otto Carlsson, Johan Ullman och Carl Johan Pettersson, som var i arbete.

Extraarbetarna vid järnvägen rekryterades oftast bland "hemmasöner" eller torpare utmed banan. Arbetena var ofta av tillfällig karaktär, även om de återkom sommar efter sommar. Det rörde sig om slipersbyten, riktning av spåret, ogräsrensning, tillsyn av stängsel m m. Ofta var man inriktad på ett par större samtidiga projekt under banmästarens ledning.

Banmästaren tycks ha haft en ganska självständig ställning och i princip själv fått planera och stå för alla löpande arbeten på banan. En del arbeten lejdes ut på ackord, och som exempel kan nämnas att för utbyte av en slipers utgick en ersättning om 8 öre. För sina transporter utmed järnvägen hade banmästaren en större dressin med plats för 4 personer, tillverkad av Kristinehamns Mek Verkstad 1877. Det fanns även hemmabyggda trallor med hjul från Kristinehamn.

Sedan banmästare Blom insjuknat på sommaren 1878 blev banvakt P E Andersson vid Råberg tills vidare tillförordnad banmästare vid järnvägen. Han flyttade år 1880 med familj till "stationshuset" vid Gunsta och bodde där till år 1884, då banmästaren fick Länna som hemvist.

Till ny banvakt nr 5 efter P E Andersson utsågs på hösten 1878 Otto Carlsson, född 1849 i Västergötland. Han tjänstgjorde sedan tidigare som banarbetare och extra banvakt vid ULJ.


*

ULNJ

Copyright © Stig Lundin 1999-2007